Tilknytningspedagogene i Foreldre & barn f&bTilknytningspedagogene i foreldre&barn f&b

I oktobernummeret av Foreldre&Barn har "Trøtt mamma med trygge barn" skrevet et leserinnlegg hvor hun etterlyser mer nyanserte holdninger til søvn i magasinet. Hun etterlyser metoder som ivaretar barnas behov og som ikke forveksler trygghet og kjærlighet med service.

I innlegget nevner hun Tilknytningspedagogene som et godt sted å starte for å lære mer om alternativ til skrikekurer når man skal hjelpe små barn å sove.

Tusen takk for at du løftet oss frem her, "Trøtt mamma"! Det er slike anbefalinger som gjør at vi stadig når ut til fler og fler, og som gjør at vi sakte men sikkert snur samfunnet vårt mot å bli mer barne- og familievennlig!

Så lenge vi står sammen og løfter i flokk kommer vi videre - og slike gode drypp som dette er virkelig en vitamininnsprøytning i så måte!

Fødselsforberedende kurs hjelper mot fødselsangstFra klikk.no/foreldre-artikkelen "Fødsel er ikke som på film", skrevet av  Charlotte Hauge:

"Som førstegangsfødende og kommende mamma er det naturlig at man har mange forventninger rundt en fødsel. Vil vannet gå med én gang? Kommer jeg til å banne og sverte fordi smertene er så vonde? Kommer fødselen til å gå fort? Eller vil den dra seg over lengere tid?

I flere Hollywood-filmer ser vi at de kommende mødrene har det som kanskje kan kalles "drømmefødsler".

Fødselsforberedende kursVannet går, de blir kjørt på sykehuset, de ligger og presser i noen minutter, skriker og banner litt, og vips, ungen kommer ut ren og pen. Og moren ser like flott ut som før fødselen startet. Doula ved DinDoula.no, Ingrid Prøsch, forteller til Foreldre.no at Hollywood-fødsler ikke stemmer overens med realiteten i det hele tatt."

Les resten av artikkelen ved å følge denne lenken: http://www.klikk.no/foreldre/article861413.ece

Tilknytningspedagogene om belønning

Bruk av belønninger som gullstjerner og klistremerker, er utbredt i norske familier. Ofte brukes disse symbolske belønningene alene, og ofte brukes de slik at barna kan bytte inn et gitt antall opptjente klistremerker (eller pogs, BRAkort eller andre symbol) i noe de ønsker seg - en liten leke, et kinobesøk eller lignende.

Mange fagfolk anbefaler slike strukturerte belønningssystem, og mange foreldre finner inspirasjon til slike metoder på for eksempel Nannyhjelpen på TV, eller gjennom ulike pedagogiske adferdsregulerende program.

Det at belønninger er positivt er en opplest og vedtatt sannhet i store deler av vår kultur. Det samme er tesen om at dersom en adferdsregulerende metode virker så må den være ok å bruke.

Det å stille kritiske spørsmål til etablerte "sannheter" er kontroversielt. Men det er likevel ofte nødvendig.

Les mer: Belønninger har bivirkninger

Tilknytningspedaggene på mammanett

På www.mammanett.no kan vi nå lese en sak om bruk av klistremerkebelønninger i barneoppdragelsen. Tilknytningspedagogenes standpunkt her er klart og tydelig:

"Belønningsmetoder kan være forførende fordi de ofte virker godt på kort sikt. Man får ofte barn til å utføre de oppgavene som klistremerkene knyttes til. Men dette er oppførsel som kun virker så lenge belønningene fortsetter å komme. Vi ser at nesten alltid når belønningen tas bort, endres adferden tilbake til slik den før, eller forverres i forhold til tiden før belønningsstrukturen ble innført, sier Prøsch."

Les mer: Mammanett: Klistremerker er helt meningsløst!

I Aftenposten den 3. juli (2013) ble Ingrid Prøsch med flere intervjuet om barnehagetilvenning. Temaet i artikkelen er den korte tilvenningstden som er standard for svært mange barnehager.

"Fra barnets perspektiv er den andre og tredje dagen lik den fjerde, altså er det i praksis bare én dag tilvenning. Dette er brutalt for de aller fleste små barn og kan skape unødig utrygghet og gråt på lang sikt. Barna kan føle seg sveket hvis de føler at foreldrene har gått fra dem før de var klare, og det kan skade tilknytningen mellom foreldre og barn, sier Ingrid Prøsch, fagpedagog i veiledningstjenesten Tilknytningspedagogene."

Les hele artikkelen her:

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/--Tre-dager-tilvenning-er-brutalt-for-barna-7246431.html#.Ug3-0ODQCJx

På klikk.no kan vi lese en artikkel om ulike tegn på at et barn elsker deg.
Tilknytningspedagogenes Ingrid Prøsch har blitt intervjuet i saken:
"Små barn viser gjensynsglede med boblende glede, kyss, utstrakte armer som viser at de vil bli løftet opp og frydefull klapping. Større barn belønner deg med et stort smil og kommer deg løpende i møte.

– Kommer du inn i et rom etter å ha vært borte en stund, eller henter barnet i barnehagen, og barnet lyser opp, ser på deg og smiler, også med øynene, er det et tegn tydelig tegn på at barnet er glad i deg. Kommer det i tillegg løpende mot deg, er det et flott tegn på barnets kjærlighet, sier Ingrid Prøsch, fagpedagog ved kompetansesenteret Tilknytningspedagogene og rådgivningsorganisasjonen Famlab."
Les resten av artikkeln ved å følge denne lenken:

Ingrid Prøsch, TilknytningspedagogeneDette er den tredje artikkelen i serien vår om det å begynne i barnehage. Den første artikkelen er Ti råd for god barnehagetilvenning, og den andre handler om det at noen barn synes det er vanskelig å begynne i barnehage, og hvordan man kan bruke Tilknytningspedagogenes Detektivmetode for å forsøke å finne årsaken til at barnet ikke vil gi slipp.

I denne artikkelen tar vi opp hvordan vi konkret kan håndtere situasjonen når vi står der om morgenen med et barn som gråter og roper "Ikke gå, Mamma!".

Vi føler de ansattes øyne på oss, vi føler kanskje andre foreldre øyne på oss, vi ser våre kolleger på jobbs øyne når vi kommer for sent på jobb igjen, vi ser vårt elskede barns tårevåte øyne, og dette er en grusom skvis å være i. Så hvordan sorterer vi i alle de ulike hensynene, og hva gjør vi?

Les mer: Ikke gå, Mamma!

Ingrid PrøschDen 31. mai kunne vi lese i Aftenposten; "Kom igjen, kjerring. Skaff deg en jobb. Det er alle tjent med.". Dette er Joachim Lunds bidrag i deltidsdebatten som raser om dagen.

Her er det mye å ta fatt i. Og la oss begynne med det minst viktige først:

 

Skjellsordet

Er Lunds tone en vi skal akseptere i en offentlig debatt? At Aftenposten trykker et slikt utsagt på kommentarplass er uakseptabelt. Skal vi akseptere at det brukes skjellsord mot dem man er uenig med? Hva med menn som arbeider deltid for å få mer familietid og som hylles i sin samtid? Dette er "debatt" på lavmål, og la oss gå raskt videre fra dette kalde gufset fra en forgangen tid.

Les mer: Deltid og likestilling

Mor og barn i samtaleI artikkelen "Slik får du barnet til å gjøre som du vil" i Dagbladet på nett skriver journalist Kari Mathilde Hestad:

"Mye av det barna vil, kan de ikke få lov til. De trenger voksne som stopper sære innfall og bestemmer over dem.

Men hvordan få barna til å gjøre som foreldrene ønsker, uten å havne i langvarige konflikter eller maktkamper med barnet?"

Ingrid Prøsch fra Tilknytningspedagogene er intervjuet sammen med barnepsykolog Willy-Thore Mørch og førskolelærer og forfatter Anne Nielsen om dette temaet. Artikkelen kan du lese ved å følge lenken over.

Bildet er lånt fra artikkelen (Thinkstock)

Liten jente på vei til barnehagen med alt for stor sekkSå godt som alle barn som begynner i barnehage har dager hvor de ikke vil slippe taket. Kanskje ikke alltid i starten av barnehagetiden, men litt utpå høsten. Når barna skjønner at dette er den nye hverdagen kan det komme reaksjoner. Dersom man er forberedt på at slike dager kommer er man bedre rustet til å takle dem på en måte som ivaretar den gode tilliten mellom foreldre og barn.

Og dersom man bare går ut fra at slike dager kommer før eller siden, så slipper man å gå og grue seg og være redd for dem også. Man kan for eksempel forsøke å tenke; "De fleste dagene kommer til å gå helt supert, og når en dårlig dag kommer har vi en god plan!"

Les mer: Vanskelig å begynne i barnehage