Et spørsmål som stadig vekk dukker opp her via Leve med barn-bloggen min, er hva vi kan forvente at barn skal kunne klare på kjøkkenet ved ulike alderstrinn.
Det aller første jeg vi svare på det, er at det er høyst individuelt. Barn kan så forskjellige ting, og de utvikler seg i rykk og napp. Så det er ikke slik at vi kan forvente at alle barn kan det samme på samme alder.
Noen toåringer er modne for oppgaver fra listen for fireåringer, og for noen niåringer er listen for seksåringer uoverkommelig. Dette har blant annet mye med interesser og øving å gjøre, og det har med modenhet, motorisk utvikling og selvstendighet å gjøre - og sikkert mye mer også. Listene er i all hovedsak laget ut fra egen erafring med å ha med barn på kjøkkenet, så de får leses med alt dette for øyet.
Men en ting er sikkert, og det er at dersom barn skal lære å lage mat og å trives på kjøkkenet så må de få slippe til. Vi må tåle at det blir litt gris vi må vaske, og vi må tåle at prosessene går en god del saktere enn de ville gjort uten barnas hjelp. Flere kokker, særlig når de er unge, gir mer søl.
Det å lære barn å lage mat, og forhåpentlig gi dem en glede over å kokkelere og eksperimentere på kjøkkenet, er en gave og en skatt de vil nyte godt av resten av livet. Det krever en del av oss voksne i tålmodighet og tilrettelegging, og vi må tåle at resultetene ikke alltid vlir "perfekte" sett med våre voksne øyne.
Mestring og kreativitet - det er gode kjøkkenord! Da må barna få være med på ordentlig, med tilpassede oppgaver.
Mellom ett og treårsalderen:
- Røre i tørrvarer
- Helle ferdig målte ingredienser i bollen/gryten
- Blande sammen
- Dele mykere grønnsaker med liten "sløv" kniv - a la bordkniv
- Vaske grønnsaker - vær forberedt på å vaske litt ekstra til slutt...
- Røre i gryte under konstant oppsyn og med påholden hånd
- Smøre former med fett
- Bake ut boller
- Sitte på benken og "passe på" at du får neste ingrediens når du ber om det
Fra tre-fireårsalderen:
- Skrelle gulrøtter og potet, det gjør ikke noe om en grønnsak "skrelles bort"...
- Knekke egg. Er du redd for skall i maten så kan barna få knekke eggene i et glass, så kan du sjekke for skallbiter, så kan barnet helle egget der det skal være.
- Fylle muffinsformer
- Sette cookies med skje på stekebrett
- Røre i gryten under konstant oppsyn, men selvstendig
- Måle opp ingredienser under veiledning
- Kutte alle slags råvarer med liten skarp kniv
- Ha på eget fyll på pizza
Fra seksårsalderen:
- Se i en kokebok og sjekke om dere har de ingredienser som skal til fopr å lage en oppskrift
- Måle opp ingredienser selvstendig, både på vekt og i litermål
- Røre trygt i gryten selv om voksne ikke passer konstant på
- Håndtere microbølgeovn
- Sette inn og ta ut lette ting fra stekeovnen
- Kunne noen få oppskrifter og kunne lage dem selvstendig under oppsyn, for eksempel:
Fra ca åtte-tiårsalderen:
- Ta ansvar for å tenke ut et måltid, og se i oppskriftsbok for å lage handleliste.
- Gjøre de fleste grepene med matlagingen på egenhånd, med oppsyn og litt veiledning fra voksne
- Kunne en god håndfull enkle middagsoppskrifter som man kan lage kun med oppsyn, for eksempel:
Alle aldersgrupper av små kokker:
- ...ikke minst - slikke bollen om man har laget kakerøre!
Noe som også må sies virkelig tydelig før vi går i gang å gi barn oppgaver på kjøkkenet, er at det alltid er voksnes ansvar at barn er trygge. Vi må hver og en se an det barnet vi har med oss i arbeidet, og vi må alltid vurdere oppgaver ut fra dette gitte barnets alder og modenhet, opplagthet og lyst.
Jeg vil også undertreke at småuhell, som å få et lite brannsår eller et lite kutt i fingeren, eller å søle sukker på gulvet - det er kjøkkenuhell man må ta med på kjøpet når man har små kokker på laget:) Uhell skaper grobunn for god læring. Så må vi voksne sørge for at uhellene aldri får store konsekvenser.